Forebyg skader med kosttilskud

januar 18th, 2016    Posted in Diverse

Strækker du ud eller foam roller efter din træning og oplever stadig ringe restitution? Læs med her og find ud af, hvordan andre ting (f.eks. kosttilskud) end udstrækning og foam rolling kan give dig en bedre restituering og derved forebyg diverse skader.

Få bedre restitution

Du kender det sikkert. Du træner mange gange om ugen, men når du så skal træne en bestemt muskelgruppe er den øm eller beskadiget og kan derfor ikke trænes. Det er irriterende og rigtig frustrerende. Mest af alt fordi du måske allerede i forvejen gør dit, for at musklerne skal restituere bedre, ved at strække ud efter træning og samtidig foamrolle flere gange om ugen. Én grund til, at du ikke restituere godt nok kan skyldes at du ikke får tilstrækkeligt med vitaminer, mineraler og fedtstoffer i forebyggelse mod skader. Selvom kosten er varierende, nærende og sund, så kan det være svært at få dækket behovet for diverse vitaminer. En god måde at være på den sikre side og derved opnå bedre restitution at benytte sig af forskellige kosttilskud.

Indfør en proteinshake

De to primære kosttilskud du kan benytte dig af, mod forebyggelse af skader er tilskud, er tilskud rig på Omega-3 og protein. For at få dækket dit proteinbehov, kan det være en god idé at benytte sig af proteinpulver. Proteinpulverets protein går hurtigt ind og genopbygger muskelvæv, som er blevet nedbrudt gennem din træning. Derudover er proteinpulver en nem og billig måde at forebygge skader på. Det mest optimale udgangspunkt for bedre restitution er at optage en proteinshake indenfor en time efter endt træning. Udover at supplere med en proteinshake efter træning kan indtagelse af fedtstoffer, herunder omega-3, være en rigtig god idé for at optimere din restitution.

Fiskeoliens fordele:

Forbedring af øjne og syn

Udvikler hukommelse og indlæringsevne

Udvikler koncentrationsevnen

Sænker indholdet af fedt i blodet

Fiskeolie

En nem måde at få dækket behovet for omega-3, som er et essentiel fedtstof, er ved at inkludere fiskeolie-piller i sin kost. Fiskeolie indeholder EPA og DHA, som er essentielt for vores hjerne. Menneskehjernen består af 60% fedt og mere end 33% af hjernens fedtsyre består af EPA og DHA. Udover at være et vigtigt vitamin for vores hjerne, så bidrager fiskeolien til smørelse af vores led, sener og blodkar. Disse ting er vigtige i forebyggelse af muskelskader og restitution. Det gode ved fiskeolien er, at den tilfører hurtigere blodstrømning til musklerne. Dette er alfa og omega for dig, som vil præstere 100% til hver træning, da det hjælper til en hårdere træning og derved bedre resultater.

No Comments

Ønsk dig en foam roller i julegave

december 11th, 2014    Posted in Diverse

Har du muskelsmerter? Har du irriterende skader, som hæmmer din træning? Eller har du måske bare lyt til at restituere hurtigere mellem træningspas, så du kan give den mere gas til træning? Så er en foam roller noget for dig. I dette indlæg vil jeg meget hurtigt beskrive, hvorfor jeg mener, at en foam roller er den perfekte julegave til en som træner.

Muskelsmerter
Foam rolling kan afhjælpe muskelsmerter, fordi det virker som dybvævsmassage. Du får simpelthen rullet de knuder du har i musklerne væk, og undgår derfor en masse smerter.

Skadesforbyggende
Fordi du ved at bruge en foam roller kan rulle knuder og arvæv væk, kan du opnå en meget god skadesforebyggende effekt ved at lave SMR (foam rolling). For du forebygger nemlig at disse knuder, kommer til at udvikle sig til alvorlige problemer over længere tid, eller forværrer din teknik, når du løfter vægte. Kan man holde sig skadesfri, kan man opnå større livskvalitet, og man slipper for skadespauser, som sætter en tilbage i træningen.

Hurtigere restitution
Foam rolling øger blodtilførslen til musklerne, og derfor kan du faktisk forkorte din restitutionstid mellem træningspas. Det er en kæmpe fordel, hvis du gerne vil kunne præstere godt til træning, selvom det ikke er så lang tid siden du sidst trænede. Du vil være i stand til at træne hårdere, og derved få endnu bedre resultater.

Hvilken foam roller skal jeg så købe?
Der findes mange typer af foam rollere, og det er individuelt, hvilken en som passer til dit behov. Så jeg vil anbefale at læse dette indlæg om forskellige typer af foam rollers, som vi har skrevet her på foamrollerguide.dk.

Jeg håber, at du har fået inspiration til ét nyt ønske til ønskesedlen. Det er i hvert fald oplagt at ønske sig en foam roller i julegave, hvis man dyrker sport og ønsker at forbedre sin præstation. Tak fordi du læste med.

No Comments

Derfor skal du foam rolle hver dag

maj 7th, 2014    Posted in Brug af foam roller

Du har nok set dem i fitness centeret, eller også har du faktisk en derhjemme. Men ligesom udstrækning er foam rolling ofte noget, som folk sætte sig for at gøre, men aldrig rigtig får gjort. Enten fordi det gør ondt, eller også fordi man synes, at det er kedeligt. Men ligesom du skal give den gas i fitnesscenteret, er det også vigtigt at prioritere sin restitution.

Her er nogle grunde til at foam rolle hver dag

1. Reducerer ømhed fra træning
Vi kender allesammen følelsen af at vågne op dagen efter en hård træning, og have muskler så ømme, at man knapt nok kan bevæge sig. Men foam rolling før eller efter træningen, kan modvirke noget af den ømhed. Så vil du have mindre ømhed i musklerne, så brug 5 minutter med din foam roller.
sore-muscles-man-back

2. Øger mobiliteten
Det vigtigt at holde sig fleksibel og mobil. Det kan foam rolling bidrage til.  Det forbedrer din præstationsevne, reducerer risikoen for skader, og gør at du holder dig stærk og rask, når ud bliver ældre. Så om du er til tunge vægte eller en løbetur, så kan foam rolling hjælpe dig med din præstation.

3. Det er skadesforebyggende
Når du træner hårdt ender dine muskler med at blive stramme, og der opstår hårde “knolde”, de såkaldte trigger points, i muskulaturen. Disse knolde kan øge sin risiko for skader, og derfor skal de fjernes. Det kan du bl.a. gøre ved at lave trigger point behandling med en foam roller.

4. Det hjælper dig med at af-stresse
Foam rolling er en slags massage. Derfor vil foam rolling, ligesom massage, kunne hjælpe dig med at af-stresse efter en lang dag. Så hvis ikke de ovenstående tre grunde var nok, så kan du altså også gøre det bare for velværet.

Sådan kommer du i gang med at foam rolle
For at komme igang med at foam rolle, skal du bare bruge en foam roller, også skal du læse lidt om, hvordan man bruger den bedst. Det kan du her på bloggen. Vi anbefaler også at se videoer om foam rolling, så du laver de rigtige øvelser.

No Comments

Hvem kan bruge en foam roller?

marts 7th, 2014    Posted in Diverse

Som vi har skrevet om før her på bloggen, så er foam rolling rigtig godt for kroppen af flere årsager. Læs mere om fordele ved foam rolling her. I dette indlæg vil jeg skrive lidt om de mange typer personer, som med fordel kan benytte sig af en foam roller i hverdagen.

Atleten
Som atlet på højt niveau er det nødvendigt at kunne restituere optimalt. Det kan SMR behandling med en foam roller hjælpe med. Det er bl.a. derfor, at foam rolling er blevet meget populært for atleter på topniveau over hele verden.

Fitnessudøveren
Går du i fitness center kan du også med fordel bruge en foam roller. Som vi har nævnt før på Foamrollerguide.dk, kan det nemlig forhindre en række uheldige skader, som man kan få ved at træne med spændinger rundt omkring i muskulaturen.

Løberen
Ligesom atleten er løberen også interesseret i at kunne restituere hurtigere. På den måde kan løberen nemlig løbe mere om ugen, end han/hun ellers ville have været i stand til. Ømme muskler vil i hvert fald ikke være ligeså stor en hindring.

Arbejderen
Om man har et stillesiddende eller hårdt fysisk arbejde, vil forskellige steder på kroppen blive belastet i hverdagen. Fx. er rygproblemer næsten en foleksygdom, og der kan en foam roller hjælpe i hverdagen, så man undgår en del af de spændinger, som blive opbygget i løbet af arbejdsdagen.

Den ældre
Ældre mennesker har ofte en håndfuld små skavanker, som de går og døjer med. At kunne fjerne nogle af disse spændinger/knuder ved at lave SMR, kan virkelig give en større følelse af velvære i dagligdagen for den ældre. Selvom foam rolling ikke kan løse alle problemerne, vil det ikke være skidt, hvis man blot kan nedbringe smerter i dagligdagen en smule.

Som du kan se, er foam rolling ikke forbeholdt en enkelt gruppe mennesker. Foam rolling er for alle. Mangler du en foam roller? Så anbefaler vi denne.

No Comments

Hvilke foam rollere findes der?

januar 5th, 2014    Posted in Valg af foam roller

Hvilke foam rollere findes der?” Et spørgsmål man nok stiller sig selv hvis man er ny indenfor foam rolling. Der er flere forskellige typer skumruller, og det kan derfor være svært at finde den rigtige til sit behov. Men hvis man oven i købet ikke kender til de forskellige typer der er, kan det være endnu sværere. Jeg vil derfor i denne artikel komme ind på de forskellige typer af foam rollere der er, og kort hvad forskellen er ved dem. Jeg håber det kan være med til at give dig et bedre indblik i de forskellige foam rollere, og hjælpe dig med at kunne vælge den helt rigtige til dit behov.

Den bløde

En af de blødeste udgaver af foam rollere du finder, er letvægtsskum udgaven. Det var i starten det mest populære foam roller valg, fordi det oftest er den billigste udgave du finder. Foam rolleren er lavet i et letvægtsskum materiale og gør den derfor mere blød at benytte. Denne udgave kan både fås i en lang og kort udgave. Denne foam roller er god, hvis man ikke har behov for så dybdegående massage. Den bløde skum tager dog let mærke af konstant brug, og skummet begynder med tiden blive misformet. foam-roller

Den lidt hårdere

Hvis man lige går et trin op ad hårdhedsstigen finder man evaskum/pvc foam rolleren. Denne foam roller er konstrueret af blød evaskum, om lagt en hård pvc kerne. Denne foam roller er gået hen og blevet nok den mest populære af de forskellige foam rollere, og af god grund. Denne evaskum foam roller er ikke meget dyre, men kan gå ind og give en dybere massage, uden at være for hård og brutal. Den er også meget mere modtagelig overfor vægt presset der bliver lagt på og kan også fås i en lang og en kort udgave.

Eksempel på den type foam roller vi prischecker.

Den hårdeste

Rumble rollers bliver de ofte kaldt, og er en af de hårdeste foam rollers der er. Selvom det godt kunne ligne et tortur instrument fra middelalderen, er det stadig en foam roller, og er rigtig god til rigtig dybe og hårde massager. Så hvis du har meget dybe spændinger, er dette nok dit valg. Denne form for foam roller findes også både i lange og korte udgaver.

Tak fordi du læste med, og jeg håber det gav et bedre indblik i de forskellige foam rollere.

No Comments

Hvad er foam rolling?

december 16th, 2013    Posted in Brug af foam roller

Hvad er foam rolling? Dette er et spørgsmål mange stiller. Foam rolling er begrebet for den handling der udføres ved korrekt brug af en foam roller. Ved foam rolling forstås det at man aktiv massere kroppen/musklerne ved brug af en foam roller. Foam rolling er et billigt alternativ til ellers dyre massage og fysioterapeut behandlinger. Ved foam rolling opnår man en dybvævsmassage, eller nærmere, det man kalder Self-Myofascial Release.

foam_roller

Hvad du opnår
Foam rolling medvirker både til afhjælpning, behandling og forebyggelse af skader.   Til foam rolling gør man klogt i at bruge en ordenlig foam roller, der passer til dit behov. Du kan nemlig ved gentagende brug af en ordentlig foam roller, opnå flere fordele. Foam rolling har den positive effekt at den nedsætter muskelømhed, forbedre din mobilitet, reducere og nedbryder arvæv og har samtidig ingen negativ effekt på styrken, som andre former for udstrækning kan have.  Dette skyldes alt sammen før nævnte Self-Myofascial Release (SMR).

Hvad der sker
Det der sker når du korrekt udføre foam rolling og opnår SMR er ganske kompliceret. Det der sker er at der skabes en antimyotatiske refleks i Golgi-seneorganet. Golgi-seneorganet er en mechanoreceptor der er overfølsom overfor ændringer i musklernes spænding. Dette organ fortæller kroppen hvor meget spænding, der er i den påvirkede muskel/sene. Golgi-seneorganet stimulere defor musklerne når spændingen i dem bliver så høj, at den vurdere at der er risiko for skade. Denne proces sker ved at den får muskel spindlerne til at blive afslappet og derved sænkes tonus i muskelvævet.  Når tonus nedsættes kalder man det den antimyotatiske refleks.

SMR kan opnås på mange forskellige måder, og ikke blot ved foam rolling. Massagebolde, lacrosse bolde og andre mindre redskaber kan også skabe SMR, og kan være at foretrække på mindre områder. Foam rolling ved brug er foam roller er dog det mest benyttede redskab, da du nemmere og hurtigere kan dække større dele af kroppen.

Tak fordi du læste med. Hvis du er i tvivl om hvordan du bruger en foam roller, vil jeg henvise til denne artikel.

No Comments

Er en foam roller nødvendig?

december 3rd, 2013    Posted in Diverse

“Er en foam roller nødvendig?”

En af mine bekendte spurgte mig forleden, om jeg mente, at en foam roller var nødvendig. Her er mit svar til ham, og andre som har samme spørgsmål.

Hvornår er noget nødvendigt?
Først skal du afgøre med dig selv, hvornår noget er nødvendigt for dig. Derfor skal du også finde ud af, hvad din målsætning er. Derefter skal du spørge dig selv, kan en foam roller hjælpe mig, med at nå dette mål, er synes jeg, at det er tiden og pengene værd? Hvis dit mål er at blive Danmarks bedste skatspiller, er det nok ikke nødvendigt for dig at bruge en foam roller. Ej heller, hvis du ikke laver noget specielt hårdt fysisk. Men har du derimod ambitioner om at udfolde dig fysisk, og gøre det med en formindsket risiko for skader og overbelastninger, så er en foam roller efter min mening nødvendigt. Vil du fx. løbe et marathon eller bænk presse 100 kg, vil du nå det nemmere ved at lave SMR. Læs mere om fordelene her.

Hvad er dit helbred værd?
Derefter skal du gøre op med dig selv, hvad er mit helbred værd? De fleste vil værdisætte det højt, og derfor skal man også passe på det. Af den simple grund, er det en nødvendighed at lave SMR med en foam roller. For det er en nem og billig måde at holde kroppen ved lige. En finansiel og tidsmæssig investering, som kan betale sig selv mange gange tilbage. Én gang ved kiropraktor er dyrere end en foam roller, så kom i gang før det er sent.

For at svare kort på spørgsmålet. Nej, en foam roller er ikke nødvendig. Men du har sandsynligvis brug for en. Det er altid en prioriterings-sag, om man mener, at noget er nødvendigt. Men jeg ved dog, at jeg ikke ville undvære min.

Tak fordi du læste med. Kommenter endelig, hvis du har en mening om nødvendigheden af en foam roller.

No Comments

Foam roller som julegave

november 18th, 2013    Posted in Diverse

Julen nærmer sig hastigt. Når julen er på vej, begynder julegave-ræset også. Ofte er man i tvivl om hvad man skal købe eller ønske sig. Derfor vil jeg gerne skriv et indlæg om hvorfor en foam roller som julegave, er en rigtig god julegave.

Til de sporty typer
Alle der dyrker sport vil have gavn af at bruge en foam roller. Derfor er det også en oplagt gave at give til atleten, som tager sin sport seriøst. Hvad kan være bedre, end at give ham/hende et redskab, som kan forbedre deres resultater væsentligt over længere tid? Det kan man ikke andet end at blive glad for. Om man er fodboldspiller, bodybuilder eller længespringer, så vil en foam roller, være en rigtig god julegave.

Spar modtageren penge
Mange gaver bliver en udgift for modtageren, og skal fx bruge strøm eller kræver andre former for input. Men en foam roller kan spare modtageren mange penge i sparede kiropraktor og fysioterapeut regninger. Noget jeg er sikker på, at alle vil kunne sætte pris på.

Omsorgsfuldt
Ved at give en foam roller i julegave, viser du, at du går op i modtagerens helbred og sundhedstilstand. Du viser med andre ord omsorg overfor personen, og gør klart, at du ønsker at personen skal undgå skader. At hindre smerte på sine kære, er da perfekt i jule-tiden. Derfor mener jeg, at en foam roller passer perfekt ind i jule-ånden.

Det her er selvfølgelig bare, hvorfor jeg selv mener, at en foam roller er en god julegave. Det er selvfølgelig vigtigt, at modtageren ved hvad en foam roller er, og hvad den bruges til, for at han/hun kan sætte pris på gaven. Men får man kommunikeret hvad den bruges til, og hvilken gavn den kan give, så er jeg sikker på, er der bliver sat stor pris på gaven.

Tak fordi du læste med.

No Comments

Opgradering af din foam roller

november 4th, 2013    Posted in Valg af foam roller

Har du haft en traditionel foam roller med glatte overflader et stykke tid, men synes ikke helt, at du får det ud af det, som du fik før? Så er det sandsynligvis fordi, at du trænger til at opgradere din foam roller, til en model med knopper. En såkaldt rumble roller. Så i dette indlæg vil jeg komme ind på fordelene ved at foretage en opgradering af din foam roller.

Bedre massage
En foam roller af rumble roller-typen har faste men bløde knopper, som er placeret strategisk rundt på foam rolleren. De er designet sådan, så de skal have samme effekt som en massøses tommelfingre. Knopperne er bløde nok til at bøje af for knogler, men hårde nok til at behandle ømt muskelvæv. Det giver derfor en mere komplet dybvævsmassage, end man ville få med en traditionel foam roller.

Holder formen bedre
En traditionel foam roller af skum, vil ofte give efter for presset, og miste lidt af sin form med tiden. Dette er ikke tilfældet med en rumble roller, hvor indersiden er lavet af hårdt PVC. Så selvom de er dyrere, er det en god investering, da de holder længere end andre foam rollere.

Jeg har selv denne foam roller fra Power Addict, som er en ruble roller-type. Den kan jeg kun anbefale. Så vil du opgradere din foam roller, vil jeg anbefale dig at tage et kig på den.  Husk i øvrigt at det ikke er nødvendigt at starte med en traditionel foam roller, man kan sagtens vælge en lidt blødere rumble roller at starte med. Det er en mere langsigtet investering end en almindelig foam roller af skum.

Tak fordi du læste med. Jeg håber, at du er blevet klogere på fordelene ved at opgradere din foam roller. Du er under alle omstændigheder bedre rustet til indkøb af foam roller, efter at have læst dette indlæg.

No Comments

3 alternativer til en foam roller

oktober 28th, 2013    Posted in Valg af foam roller

Har du ikke en foam roller, men vil stadig gerne lave SMR? Så har jeg lavet dette indlæg til dig. I dette indlæg kommer jeg med 3 alternativer til en foam roller, som man kan bruge til at lave SMR. Så nu er der ingen undskyldninger, for at lade være med at lave den behandling, som kan forbedre din krops restitutionsevne markant. Lad ikke manglen på en foam roller være en undskyldning.

1. PVC rør
Rigtig mange mennesker vælger at lave deres foam roller selv. Dette kan man gøre, ved at købe et PVC rør, også smide noget skum rundt om. Nogle bruger skummet fra et liggeunderlag, eller noget andet i den stil. PVC røret kan også bruges, som det er. Men så vil det være meget hårdt at rulle på. Du kan købe et PVC rør i de fleste byggemarkeder, og de er meget billige i forhold til at købe en foam roller.

2. Kagerulle
Det er måske ikke det bedste valg, men det kan stadig lade sig gøre, at lave fornuftig SMR med en kagerulle. Så gå ud i køkkenskabet og grib kagerullen, hvis de ikke har andet til rådighed. Denne idé har jeg fået fra en blogger på Justtrainfitness.com, som uploadede dette billede på et tidspunkt.
kagerulle SMR

3. Lacrosse bold
En lacrosse bold er rigtig god, til at ramme de steder, som foam rolleren ikke kan ramme optimalt. Så den kan både være et alternativ, men også et rigtigt godt supplement. Den kan være med til at forbedre den behandling, som du giver dig selv. En lacrosse bold er i hvert fald på min liste, over ting som jeg skal tilføje til min træningstaske.

Det var mit korte indlæg omkring alternativer til foam rollere. Det kunne forhåbentligt hjælpe dig, med at forbedre din nuværende behandling af kroppen.

Vil du undgå besværet og bare købe en god foam roller i stedet? Så anbefaler vi denne foam roller.

 

No Comments